top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תYuval Zuker

הריפוי בדיבור

עודכן: 18 באוג׳ 2023

הריפוי בדיבור כשפרויד החל לפתח את הפסיכואנליזה, התגלית החשובה ביותר שלו הייתה שדיבור יכול להעלים לא רק סימפטומים נפשיים אלא גם סימפטומים גופניים. הייתה זו אחת המטופלות הראשונות של פרויד שעזרה לו לדייק את התגלית הזו בעזרת דימוי שהיא נתנה לטיפול הפסיכואנליטי כ’ניקוי ארובות’. משם פרויד המשיך לפתח את השיטה  הפסיכואנליטית שאותה כינה 'הריפוי בדיבור.' אז כיצד דיבור יכול לרפא? הטיפול הנפשי מתבצע עם מילים. מילים המתחברות לכדי תפיסות מחשבתיות ורעיונות אודות עצמנו והסובבים אותנו, שלעיתים קרובות מייצרות מועקה ואי נחת. פרויד אמר שמטרת הטיפול היא לפתור באמצעות מילים בעיות שנוצרו על ידי מילים.

אינני בטוח שישנו הסבר מדויק ומוחלט לתהליך הזה שקורה בתוך הטיפול כאשר המטפל והמטופל נפגשים ומדברים ביניהם ובכך מתחיל תהליך של ריפוי אולם אני יכול להצביע על מספר תהליכים שיכולים לקרות בטיפול ולהביא מרפא לנפש. ברמה הבסיסית ביותר, וכאן אעזר בדימוי של המטופלת של פרויד, במקרים רבים, עצם הדיבור עצמו הוצאת המילים החוצה יוצר ריפוי, כמו מורסה שפורצת החוצה מהגוף ובכך מביאה להקלה רבה בכאב. חומרים נפשיים שלא יכלו להיות מודחקים מצטברים ויוצרים מועקה ולפעמים ברגע של פורקן מגיעה גם ההקלה. אפקט נוסף שיש לדיבור על הבעיות איתן מגיע המטופל לטיפול הוא שעצם הדיבור מכניס את אותן בעיות לפרופורציות. עצם ההידהוד של המילים באוזניו של המטופל בפעם הראשונה יוצרת שינוי. פתאום משהו שנראה קשה מנשוא, אותו משתף המטופל עם המטפל, המאפשר לו ביד מכוונת גם לעשות רפלקסיה על הדברים, הופך להרבה פחות עוצמתי.

אנשים רבים מגיעים לטיפול הרבה פעמים עם סכמות חשיבה מאוד נוקשות של שחור ולבן ולפעמים אלו סכמות שאינן מחוברות למציאות. המילים מקבלות ממשות נוקשה שכביכול לא ניתנת לשינוי אולם טבעה של המציאות שאין זה באמת כך. בתוך התהליך הטיפולי, אותו עולם של שחור ולבן הופך לרך יותר ופחות נוקשה. בתוך הטיפול עולה האפשרות לראות את מורכבות החיים כפי שהם, וגם מתחילה להפתח אפשרות לאימוץ של סכמות חשיבה מאוזנות יותר ופחות נוקשות. המזור לנפש שיכול להתרחש בעזרת מילים הינו ייחודי למפגש הטיפולי, ולמרות שמדובר בתהליך איטי ולא פשוט, זוהי דרך שכדאי להתחיל לצעוד בה כדי לשפר את איכות החיים ולהיטיב עם עצמנו והסובבים אותנו.

81 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Post: Blog2_Post
bottom of page